iKNOW Junior - całkiem nowa gra quizowa

przede mną ładne, białe pudełko z subtelnym wzorem z setek piktogramów
"Mnóstwo zabawy, mnóstwo nauki!" - krzyczy okładkowe hasło
"Rozwija umiejętność ścisłego myślenia", "Daje dorosłym możliwość wspólnej zabawy z dziećmi." 
cóż to za gra?

iKNOW Junior

gra edukacyjna inna niż wszystkie?
sprawdźmy!


otwieramy razem z Jankiem (lat 7, czyli dokładnie w środku sugerowanego przez wydawcę przedziału wiekowego 5-9)
jest efekt wow!
okazuje się, że wystarczy 3-4-krotnie w stosunku do standardowych powiększyć pionki i z rozmachem rozmieścić 13 sporych pól na dużej planszy, żeby skutecznie zachęcić do gry :)

poza robiącą na dzieciach doskonałe wrażenie planszą i pionkami, którymi aż chce się grać, w pudełku znajdziemy idealnie dopasowane przegródki na karty i akcesoria - może to drobiazg, ale nawet ołówek ma swoje miejsce
karty dodatkowo zaopatrzono w kartonowe "koperty", dzięki którym nie będą się rozsypywać i mają szansę mniej niszczyć
instrukcja została wydana w formie przejrzystego "przewodnika" - kilkustronicowego zeszytu, na dobrym, kredowym papierze
słowem - estetyka i pełen profesjonalizm


zasady gry nie odbiegają daleko od standardu wyznaczonego przez "tradycyjne" gry quizowe - wiadomo, będą pytania, na które trzeba udzielić odpowiedzi...
wydawca szczególnie podkreśla jednak rolę animatora zabawy oraz współpracy miedzy graczami
sposób punktowania premiuje podejmowanie prób odpowiedzi, a nie tylko posiadaną już na starcie wiedzę
jasne, że wygra ten, kto samodzielnie rozwiąże wszystkie zadania (otrzymuje 3 punkty-"kroki" do mety za każde), ale również współpracując przesuwamy się na planszy (o 2 pola każdy z graczy wspólnie odpowiadających), 1 pkt. jest warta odpowiedź udzielona po otrzymaniu podpowiedzi

niezbędna jest jedna osoba prowadząca rozgrywkę, nazywana tu animatorem
odczytuje ona wskazówki i rozwiązania umieszczone na odwrocie każdej z kart, wyznacza "pomocników", interpretuje odpowiedzi
jak czytamy w opisie, rola ta "rozwija zdolności pedagogiczne, gdyż polega na wspieraniu graczy dobrym słowem (...) i pomaganiu dzieciom w odkrywaniu ich talentów i mocnych stron"
w roli animatora występuje dorosły opiekun albo starsze rodzeństwo
instrukcja nie przewiduje minimalnej i maksymalnej liczby graczy, ale w związku z powyższym powinny być to co najmniej trzy osoby (prowadzący + dwaj gracze), pionków jest natomiast w sumie 5...

warto zwrócić uwagę na urozmaicenie pytań
do dyspozycji mamy bardzo duży zasób kart, podzielonych na dwa rodzaje - "z zadaniami" lub "obrazkowe"


gracz losuje polecenie określonego typu w zależności od oznaczenia na polu na planszy, na którym aktualnie znajduje się jego pionek
dzięki temu prócz standardowo spotykanych w grach quizowych pytań zamkniętych oraz -zdecydowanie rzadszych, a tu, trzeba przyznać, pojawiających się z dużą częstotliwością - otwartych, dzieci otrzymują także polecenia do wykonania w praktyce
mają na przykład za zadanie coś narysować, przyjąć określoną pozycję, opowiedzieć, wykonać proste działanie matematyczne


jak w przypadku większości quizów oczywiście istnieje obawa, że po kilku partiach dzieci nauczą się odpowiedzi na pamieć...
jasne! ale w końcu przecież chodzi o to, żeby się czegoś nauczyły :)
dzięki dużej liczbie kart (około 400) i niewielkiej ilości pól na planszy, a przez to krótkiej pojedynczej rozgrywce, z pewnością możemy liczyć na kilkadziesiąt niepowtarzalnych partii
później, cóż - przekazujemy grę młodszym kolegom, ciesząc się z poszerzonych w międzyczasie horyzontów i umiejętności społecznych

aby do końca nie było tak "słodko", odrobina "marudzenia":
osobiście nie widzę w zabawie specjalnej innowacyjności i rewolucyjnego podejścia
super, że zwrócono uwagę nie tylko na aspekt edukacyjny, ale również "wychowawczy", ale to nadal po prostu quiz...
no dobrze - całkiem niezły, więc na pewno nie raz zagości na spotkaniach ze starszymi przedszkolakami i najmłodszymi uczniami, ale żeby zaraz namawiać do kupowania?
na pudełku i tak przeczytacie, że "grę poleca Mensa Polska", więc ja chyba już nie muszę ;)


jak zwykle zachęcam do próbowania swoich sił i ćwiczeń umysłu "sposobem planszówkowym" w ramach projektu
za IKnow Junior dziękujemy wydawnictwu Tactic

Brak komentarzy :

Prześlij komentarz